Nakon tridesetminutne vožnje autobusom od postaje Kyota posjetitelji stižu u zen hram Ryoanji koji je uvršten na popis svjetske kulturne baštine UNESCO-a i u kojem se nalazi japanski najfiniji primjer kamenog vrta sekitei. Šljunak je grabljama pedantno oblikovan u uzorke koji sliče vodi koja teče, a 15 kamena postavljeno je strateški kako bi izgledalo kao da plutaju na površini. Zanimljivo, bez obzira na to iz kojeg kuta gledate vrt, nikada nije moguće vidjeti svih petnaest kamena odjednom.

Kameni vrt hrama Ryoanji sastoji se od četvrtaste šljunkovite površine okružene niskim zidovima. Zanimljivo je to da dizajn vrta skriva pogled na barem jedan kamen od njih 15, bez obzira na perspektivu promatrača.

POZIV NA RAZ­MIŠLJANJE

 

Azby Brown, spisatelj, arhitekt i umjetnik koji je više od 35 godina živio u Japanu, autor je djela »Just Enough: Lessons from Japan for sustainable living, architecture, and design« (Sasvim dovoljno: Lekcije iz Japana za održiv život, arhitekturu i dizajn). Brown ističe da sekitei vrtovi hrama Ryoanji pozivaju na tihu introspekciju, dok posjetitelj razmišlja o odnosu između 15 kamena i mogućeg načina na koji su logički grupirani.

»U tom procesu oni istovremeno postaju više od pukog kamenja i ostaju samo vrste inertnih kamena koje pronalazimo svugdje u prirodi.  Što je važnije, dizajn Ryoanjija, njegovih zgrada i vrtova, ohrabruje nas da uzmemo stanku i razmišljamo nekoliko trenutaka kako bismo doživjeli nešto moćno izvan svakodnevne rutine«, govori Brown. »Velik dio japanske arhitekture koja je naizgled jednostavna, uključujući Ryoanji, zapravo nas navodi da učimo promatrati bogatstvo i kompleksnost prirodnog svijeta.«

Preko puta kamenog vrta posjetitelji hrama Ryoanji pronaći će četvrtastu posudu s vodom i kanji natpisom čiji prijevod glasi: »Zadovoljan sam time što sam.«

Vrtove hrama Ryoanji moguće je vidjeti iz nekadašnje rezidencije glavnog svećenika, hōjō.

REVOLUCIJA DIZAJNA

 

Ti koncepti promatranja prelaze međunarodne granice i inspiriraju suvremene dizajnere – uključujuće one koji stoje iza Mazdinih automobila. Ikuo Maeda revolucionirao je Mazdine automobile kad je preuzeo ulogu glavnog voditelja dizajnerskog odjela 2009. godine. U potrazi za konceptom koji bi bio nit vodilja u Mazdinoj budućnosti, preuzeo je tradicionalnu mudrost prošlosti i povezao je s dizajnom automobila. U intervjuu s časopisom The Japan Journal 2020. godine Maeda je objasnio: »Govoreći o japanskoj estetici, ljudi često misle na shoji, klizna papirnata vrata, i bambus. No takav pojednostavljen izraz kvari njihovu srž. Smatrali smo da trebamo primijeniti pristup duhovnosti.«

 

 

Na Mazdinim najnovijim modelima »okolina koja ih okružuje prekrasno se odražava na pažljivo izračunatoj površini vanjštine«, objašnjava Tamatani. »Elementi su eliminirati do najveće moguće mjere kako bi se stvorio yohaku.«

KAKO MANJE POSTANE VIŠE

 

Maeda prepoznaje privlačnost praznine iz zena i vrtova hrama Ryoanji, koji se oslanjaju na tradicionalne japanske koncepte »ma« (interval ili prostor) i »yohaku« (prazan prostor). Dok se na zapadu obično teži ispunjavanju prostora i tišine, suprotno od toga je zen.

»Ma i yohaku odnose se na prazninu koja usmjerava pozornost na odnose između stvari koje postoje u stvarnom svijetu, ali i na estetiku i duhovni svijet«, primjećuje Brown. »I ma i yohaku povezani su sa zen budističkim konceptima transformativne praznine – ljepote ništavila.«

Zamagljujući granice između onoga što postoji i ne postoji, ti tradicionalni koncepti sada se primjenjuju u međunarodnoj arhitekturi i dizajnu unutrašnjosti, podsjećajući na karakterističnu japansku estetiku. Na sličan način Mazdina filozofija temelji se na ljepoti oduzimanja, izoštravajući temu dizajna i postavljajući je u samo središte. Do dana današnjeg ma i yohaku važan su dio dizajna automobila.

DIZAJN U NOVOM SVJETLU


»Na temelju tih koncepata dizajn može stimulirati maštu gledatelja i biti privlačan osjetilima, omogućujući snažnije isticanje značajki koje je dizajner želio naglasiti«, govori Akira Tamatani, glavni dizajner Mazde CX-60. »Vanjska je površina automobila, s koje su eliminirani svi suvišni elementi, poput krajnjeg izraza yohakua ili praznog prostora, s okolinom okruženja koja se odražava na njegovoj površini.« Na taj način cjelokupni izraz ljepote nadilazi sam automobil, omogućujući da se na njega gleda u širem kontekstu, zajedno s njegovim okruženjem.

Mazda VISION COUPE, na slici, odražava samu srž japanske estetike.

 

 
»Elementi u unutrašnjosti automobila raspoređeni su na iznimno precizan način kako bi se stvorio ma ili prostor, u kojem je svjetlost koja dolazi izvana u potpunosti iskorištena«, govori Tamatani, primjećujući da Ryoanji služi kao odličan primjer japanske estetike i odraza svjetlosti. »Svjetlost povezuje prolaznost vremena i promjene godišnjih doba u vrtu. Slično tome, u našem dizajnu svjetlost je upotrijebljena kako bi se istaknuo vanjski oblik automobila i unutrašnji prostor, ali i kako bi se izrazila prolaznost vremena u svakom trenutku, i to putem svjetlosti iz okruženja koja se odražava na površini automobila ili koja svijetli u unutrašnjost«, objašnjava.

Inspiriran prirodom, Tamatani vjeruje da svjetlost može »istaknuti oblik i prostor unutrašnjosti automobila«, kao što vidimo u Mazdi CX-60, ali i »izraziti ljepotu prolaznosti vremena u bilo kojem trenutku«.

AUTENTIČAN IZ­GLED


U suprotnosti s dizajnerskim trendovima u industriji koji se fokusiraju na jačinu izraza i utjecaj, Mazda se nastavlja oslanjati na japansku klasiku. »Vjerujem da su naši automobili posebno privlačni ljudima koje privlači i koji cijene autentičnost u proizvodnji na temelju tradicionalne japanske estetike«, govori Tamatani.


Bez obzira na to pronalazite li je za volanom jednog od Mazdinih najnovijih automobila – na primjer, odrazi na Mazdi3 dočaravaju osjećaj spokoja i mogu se mijenjati ovisno o tome gdje se automobil nalazi i koje je doba dana – ili putem promišljanja u stoljećima starom kamenom vrtu u hramu Ryoanji, bezvremenska kvaliteta japanskog dizajna daje vam vrijednu priliku da promislite i povežete se s okolinom; dok u tom procesu otkrivate nove stvari.

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte što je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome što se događa u našim automobilima, kao i o tome kamo vas mogu odvesti. Spremni za ukrcaj?

#MAZDADISCOVERS

Otkrijte jedinstvene europske zanate s Mazdom u novoj YouTube seriji.

SAZNAJTE VIŠE
Kako izgleda savršenstvo s ljudskim dodirom?

U Mazdi savršenstvo nastaje ljudskim dodirom. Naši Takumi majstori rukama stvaraju i usavršavaju predmete, sve dok svaki detalj nije upravo onakav kakav bi trebao biti. Kako bismo oživjeli tu ideju majstorstva, približili smo se – i to doista blizu. Od glinenih modela do lakiranja, u suradnji s Macrofyingom uvećane su male stvari koje naše automobile čine tako posebnima. Otkrijte Mazdu na način na koji ju nikad prije niste vidjeli: ispod mikroskopa.

SAZNAJTE VIŠE
NOVOOSMIŠLJENI ROTACIJSKI MOTOR

Inovativan i izazovan uz besprijekoran rad – mogućnosti i ograničenja rotacijskog motora oduvijek su fascinirale automobilsku industriju. Nema bolje marke koja bi ih dovela do uspjeha od Mazde

SAZNAJTE VIŠE
IGLE

Skromnu iglu za šivanje samuraji su izvorno upotrebljavali u bitkama, a sada je sinonim za moderan grad Hirošimu. Iza svega stoji doista originalna priča.

SAZNAJTE VIŠE
#MAZDADISCOVERS

U našoj seriji na YouTube-u #MazdaDiscovers istražujemo najjedinstvenije majstore zanata u Evropi koji u stvaranju neverovatnih predmeta, umetničkih dela i kulinarskih doživljaja kombinuju tradicionalne i moderne tehnike. Baš poput Mazde – majstorski zanati su u našem DNK.

SAZNAJTE VIŠE OVDE
VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vješt u stvaranju umjetnina putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih vještina koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze iz proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo pobliže pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE OVDJE
SVE MALE I VELIKE ZNAČAJKE

Na prvi pogled nema smisla uspoređivati čahuru ovjesa, čiji svaki pojedinačni dio nije širi od 12,7 cm, sa štapićima za jelo. Međutim, između ta dva predmeta ima više sličnosti nego što vam se može činiti. Kao što Mazdin Yasuyoshi Mushitani objašnjava, čahura ovjesa puno je važnija nego što to izgleda na prvi pogled...

SAZNAJTE VIŠE OVDJE
AMAMI OSHIMA

Sa zavojitim cestama i ukusnom hranom, Amami Oshima nije predaleko od kopna Japana, no uz nevjerojatnu vožnju i živopisnu kuhinju, kao da je riječ o različitim svjetovima.

PROČITAJTE NAŠU PRIČU O USPJEHU
MAZDIN MUZEJ

Poznati mazdin muzej u hirošimi renoviran je u svibnju 2022. I omiljen je među turistima koji posjećuju grad. U 10 zona nalazi se pregršt zanimljivih činjenica o povijesti automobila koje samo čekaju da ih otkrijete…

PROČITAJTE NAŠU PRIČU O USPJEHU
#MAZDADISCOVERS

U novoj seriji za YouTube #MazdaDiscovers slavimo majstore kojima je zanat u DNK-u, baš kao i Mazdi. U našoj najnovijoj epizodi Lilia i Kai putuju iz Kölna u Rim kako bi se susreli s talijanskom najpoznatijom nonom koja već desetljećima izrađuje tjesteninu.

PROČITAJTE NAŠU PRIČU O USPJEHU
MAZDINA STRATEGIJA PRISTUPA S VIŠE RJEŠENJA

Od redefiniranja skromnog motora s unutarnjim izgaranjem do razvoja potpuno električnih automobila budućnosti, Mazda marljivo radi na tome da iz temelja promijeni način na koji razmišljamo o održivosti.

PROVJERITE NJIHOV ODABIR
MAZDIN RJEČNIK

Znate li koje je porijeklo naziva Mazda? Jeste li ikada čuli za izraz „jinba ittai“ i zapitali se što on znači ili kako se izgovara? Upoznajte se s našim sveobuhvatnim vodičem za Mazdinu japansku terminologiju.

SAZNAJTE VIŠE
NAJBOLJE VOŽNJE NA SVIJETU

Pridružite se Mazdi na uzbudljivim putovanjima uz norveške fjordove, portugalskom obalom i kroz japanske planine.

SAZNAJTE VIŠE
JEDINSTVEN JAPANSKI DIZAJN

Istražite razloge zbog kojih je Mazda postala poznata po legendarnom dizajnu. Naši Takumi majstori primjenjuju jezik oblika i prostora kako bi stvorili osjećaj dinamičnog pokreta.

SAZNAJTE VIŠE
EVOLUCIJA IKONE

Stvaranje legende: saznajte što je bilo potrebno kako bi Mazda CX-5 postala jednim od najprodavanijih SUV-ova u svom razredu.

SAZNAJTE VIŠE
UPOZNAJTE TVORCE

Mazde CX-5 ne bi bilo bez dizajnera. Dana im je sloboda da slijede svoju inspiraciju kako bi Mazdinu viziju i filozofiju pretvorili u najprodavaniji SUV.

SAZNAJTE VIŠE
PRAKTIČNOST I PERFORMANSE

Sjednite u ovaj legendarni kabriolet i odvezite se na izlet na vanjske Hebride. To je priča o okretnosti, prekrasnim vizurama i neočekivanim rješenjima.

SAZNAJTE VIŠE